Samsun: Opera sezonu Nart Ateşi ile başladı

0
6

Samsun Devlet Opera ve Balesi yeni sezonun açılışını, “Nart Ateşi” (Bir Kafkasya Masalı) sahne gösterisi ile yaptı.
Gösteride Nart kahramanları Setenay Guaşe ve Sovsiriko’nun şarkı ve danslarıyla sürgün yılları aktarılıyor.
Ayşe Ceylan tarafından sahneye konulan oyunun koreografisi David Khozashvili, dekor tasarımı Filiz Dinç, kostüm tasarımı Gülnur Çağlayan’a ve ışık tasarımı ise Oğuz Murat Yılmaz’a ait… Yoğun ilgi gören gösteri, 24 Ekim’de tekrar sahnede olacak.

“Ağıtlar şifalansın istedik”
Gösteriyi sahneye koyan Ayşe Ceylan, oyunun sahneye konuluş sürecini Jıneps’e anlattı:
“Bu projenin içimde hissettirdiği duyguları kelimelerle ifade etmeme imkan yok. Nart Ateşi, benim operacı kimliğimle Çerkes kimliğimi bütünleştirdiğim, bir çalışma oldu. Ata soyuma kendi alanımda bir saygı duruşu ve bir helalleşme. Köklerimizden gelen acıların ve ağıtların bizim sesimiz ve sözümüzle şifalanmasıydı tüm niyetimiz. Ve hissediyorum ki öyle de oldu. Allah’a bunun için sonsuz bir şükürüm var. Bana bu yolu açtığı, içime o gücü yerleştirdiği ve sesimi, sözümü buna vesile kıldığı için… Çocukluğumuzdan beri içinde yetiştiğimiz bir kültürü tüm yönleriyle Opera ve Bale sahnesine taşımak ve üstelik bunu çalıştığım kendi kurumumda sahneye koymak, bana bu yaşamda bahşedilen harikulade bir İlahi sürprizdir. Yeni sanat sezonunu bu yıl Nart Ateşi’ni sahneleyerek açıyoruz. Bu benim hem kişisel hem mesleki kariyerimdeki en güzel ve özel an. Opera ve Bale’nin yüksek sanat anlayışıyla, Çerkeslerin zengin kültür mirasının bir araya geldiği çok özel bir eser. Bunda emeği geçen, yüreğinde destek veren herkese tüm kalbimle teşekkürü bir gönül borcu bilirim.
Samsun Büyükşehir Belediyesinden Arzu Yüksel ve Fatih Baştuğ, konservatuvar Kafkas halk dansları topluluklarıyla birlikte bir Kafkas gecesi yapmak istediklerini ve bunu operayla ortak yapmayı arzu ettiklerini ifade etmişler. Operamız bunu değerlendirip uygun buldular ve daha sonrasında beni aradılar. Oturup ayrıntılı bir biçimde düşündük, çalıştık. Bu eser salt klasik bir Kafkas gösterisinden ziyade insanların yüreklerine dokunmayı hedefleyen, bir hikayesi olan eser olmalıydı. Ve böylece ben Nartlardan başlayan, devamında Sürgün yıllarını anlatan ve oradan diasporaya torunlara uzanan bir senaryo yazdım ve operaya sundum. Kabul edildikten sonra çalışmalar başladı. Dekor, kostüm tasarımları, orkestra çalışmaları vs. Sahnede 3 farklı grubu bir araya getirdik. Samsun Büyükşehir Belediyesi Konservatuvarı dans ekibi, mahalli danslarda Samsun’da yaşayan Çerkes arkadaşlardan yardım istedik. Ve de Operamızın bale sanatçılarının da katılımıyla çok boyutlu bir eser ortaya çıktı. Samsun Çerkes Derneği’nden de orkestra grubu olarak Ceguago grubu bizlere eşlik etti. Orkestraya Nesren Kanşat öncülük etti. Mahalli danslarda da Cihan Güller-Zeynep Güller, Samet Soğuk, Salih Cengiz, Serpil Yılmaz, Noyan Tatarcan, Yasemin Kanşat bizleri yalnız bırakmadılar.

Esere katkıda bulunan sahne üstünde ve orkestradaki tüm arkadaşlarıma sonsuz teşekkürlerimi iletiyorum. Ayrıca bu projede bize büyük katkıları bulunan hem Samsun’dan hem Samsun dışından bütün dostlarımıza teşekkürü bir borç biliriz.”

 

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here