Gos Ensemble’ın logosu

0
118
Kadir Tvanba

Sanatçı Kadir Tvanba’nın hummalı bir çalışma içerisinde olduğunu öğrenince, kendisiyle Abhazya Cumhuriyeti Onurlu Devlet Koro ve Dansları Topluluğu “Gos Ensemble” için yaptığı tasarımlara dair internet üzerinden görüşüp bilgi aldık.


-Anavatandaki başarılarınızı duydukça mutlu oluyoruz. Tebrik ederiz. Bize ilk olarak “Gos Ensemble”ı tanıtır mısınız… 

-Abhazya’nın en popüler topluluklarından biri. Topluluk, 1931 yılında N.A. Lakoba’nın inisiyatifiyle en iyi bölgesel koro grupları temelinde kuruldu. İlk yönetmeni harika bir şarkıcı ve halk şarkısı sanatının uzmanı P. Pantsulai’ydi. Kolektif, çeşitli zamanlarda, Abhazya’daki tanınmış sanatçılar tarafından yönetildi (I. Lakerbaya, A. Ch. Chichba, R.D. Gumba, K. Gegechkori, E. Bebia vb.), 1970 yılında topluluğa “onurlu” unvanı verildi. 

  

-Grup tüm Kafkasya’da beğeni topluyor sanırım… 

Evet, Gos Ensemble yalnızca Abhazya’da değil Kafkasya’da da en parlak ve özgün kolektiflerden biri. Topluluğun repertuvarında folklor, ritüel şarkılar ve dansların yanı sıra Abhaz bestecilerin eserleri de yer alıyor. Ekip eski Sovyetler Birliği’nin her köşesini ziyaret etti. Almanya, Çekoslovakya, Polonya, Yunanistan, Türkiye, Suriye, Fransa gibi dünyanın birçok ülkesini gezdi. Sanatçıların becerisi, programın her sayısının iyileştirilmesi, çeşitliliği, renkliliği ve özgünlüğüyle izleyiciyi büyülüyor. 

  

-Gos Ensemble’ın yönetim kadrosunda bu dönem kimler görev üstlendi? 

-2021 yılında Abhazya Kültür Bakanlığı tarafından görevlendirilen sanat yönetmeni Abhazya Cumhuriyeti Onurlu Devlet Sanatçısı, Karaçay-Çerkes Cumhuriyeti Onurlu Devlet Sanatçısı Valery Tania. Başkoreograf da Abhazya Cumhuriyeti Onurlu Devlet Sanatçısı Leonid Kakachiya. 

Valery Tania

-Valery Tania, 2002-2004 yılları arasında İstanbul Abhaz Kültür Derneği’nin Ridade ekibinde de eğitmenlik yapmıştı. Verdiği emekler, eğitmenliği hâlâ anlatılır. Peki, topluluk çalışmalarını nerede sürdürüyor, yakın döneme ilişkin planları neler? 

-Valery Tania’nın göreve başlamasının ardından Gos Ensemble’ın prova salonu Abhazya Kültür Bakanlığı tarafından yapılan tadilat ile yenilendi. Topluluk bu yıl 90. sanat yılı konserine hazırlanıyor.  

Konserin hazırlık aşamasında topluluğun çeşitli ihtiyaçları için Valery Tania benimle iletişime geçti ve yapılan toplantıda grubun logo, prova kıyafetleri, konser programında yer alan danslar için kostüm ve dekor tasarımlarını hazırlamamı istediğini belirtti. İlk aşamada topluluğa ait bir logo hazırlamakla işe başladım. 

  

-Çok yönlü bir sanatçısınız, sizi tercih etmelerindeki etken bu oldu sanırım… 

-Evet, topluluğun ihtiyaçlarını hazırlarken sanatın farklı alanlarında sahip olduğum meslek kimliklerim bana yardımcı oldu diyebilirim. Güzel sanatlar fakültesi mezunu bir ressam olmam, ikinci bölüm olarak grafik tasarımı bitirmiş olmam tasarımları hazırlarken olaya daha kreatif yaklaşmamı sağladı. Harici olarak Türkiye’de çeşitli topluluklarda ve Abhazya Devlet Topluluğu’nda dans etmem bir dansçının ihtiyaçlarını tam anlamıyla karşılayabilmeme yardımcı oldu. Özetlemek gerekirse; topluluğun ihtiyaç listesinde bulunan her maddede kendi deneyimlerimin olması topluluğun beklentilerine cevap verebilmemi sağladı. 

-Logo neleri sembolize ediyor? 

-Topluluk için hazırladığım logo, temel kültürel öğelerin bir araya getirilmesiyle ulusal dans ve müziği aynı anda sembolize ediyor.  

Kama, Kafkas kültürünün gücünü ve antik tarihini temsil ediyor. Logonun üst kısmı; erkeklere ithafen keskin hatlar içermekte, keskin hatlar ve formlar erkeklerin gücünü ve kararlılığını ifade etmekte (Kültürümüze ait danslarda erkeklerin rolü ve sergilediği tavrın genel olarak bu hissiyatı taşıdığı fikrindeyim). Logonun alt kısmı, sağ ve sol yanda bulunan çizgiler içerisinde müzisyenlere ithafen porte çizgisinden yola çıkarak oluşturulmuş bir kompozisyon barındırmakta. Çizgiler içerdiği yumuşak ve kıvrımlı formlar ile bir sol anahtarı formunu andırırken aynı zamanda kadının estetiğini ve zarafetini sembolize etmekte. Kamanın sivri ucunu oluşturan kısımda kültürel motiflerle birleştirilmiş olan üç çizgi de geçmişi, bugünü ve geleceği temsil etmekte. 

  

-Logonuz kabul gördü… 

-Evet, logonun tamamlanmasından sonra ilk aşamayı netleştirmek adına topluluğa bir sunum yaptım (logo, prova kıyafet, kostüm ve dekor tasarımı). Sunumda logonun içeriği hakkında detaylı bir anlatımın ardından topluluğun eğitmenleri tarafından logo onaylandı. Bu arada dansçılar tarafından beni çok memnun eden ve logonun benimsendiğini hissettirecek bir adım atıldı. Hazırladığım prova kıyafeti tasarımının Kültür Bakanlığı tarafından temin edilmesini beklemeden, dansçılar kendileri sipariş vererek kullanmaya başladılar. 

  

-Grubun konser kostümlerini görmeyi de heyecanla bekliyoruz. Başarılarınız daim olsun. 

Önceki İçerikКъуаргъ ФIыцIэ
Sonraki İçerikKitap: Kafkas Halk Destanları
Gül Yılmaz
1965 yılında İstanbul’da doğdu. İstanbul Üniversitesi Sosyal Antropoloji Bölümü’ndeki lisans eğitimini 1986’da tamamladı. İÜ Çocuk Sağlığı Enstitüsü Oksoloji Bölümü’nde yüksek lisansını yaparken Milliyet gazetesinde düzeltmenliğe başladı. İÜ Sosyal Antropoloji Bölümü’nde 1990 – 1992 yıllarında üstlendiği okutmanlık görevinden sonra iki yıl Cemal Reşit Rey Konser Salonu’nda çalıştı. Cumhuriyet gazetesiyle döndüğü düzeltmenliği, emekliliğinin ardından Radikal, Karşı Gazete’de ve serbest düzeltmen olarak çeşitli yayınevlerinde sürdürdü. “Çocuk İsimleri Sözlüğü” adlı kitabı yayına hazırladı (Epsilon Yayınevi). Bazı yurtdışı gezilerine ilişkin izlenimlerini yazdı (Cumhuriyet, Jıneps, Hürriyet Seyahat). Dönem dönem Ruhi Su Dostlar Korosu koristi ve Kafkas halk dansları oyuncusu oldu. 2018-2019’da İstanbul Bilgi Üniversitesi’nin “Türkiye’de Kültürel Çoğulluğun Bağımsız Araştırmacıları ve Sivil Toplum Kuruluşları İçin Ağ Oluşturma ve Eğitimi”ne katıldı. Halen Hürriyet Gazetesi/Ekler’de yarı zamanlı düzeltmenlik yapıyor ve Aralık 2018’den bu yana Jıneps gazetesi yayın kurulu üyesidir.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here