Bağımsızlık Demokrasi Özgürlük Eşitlik Birlik

‘Sonsuza Kadar Rusya İle’ dayatması

Karaçay-Çerkes hükümet binasına “Sonsuza Kadar Rusya İle” yazılı devasa bir poster asıldı. Bölge sakinleri posterlerin 7 Eylül Karaçay-Çerkes Cumhuriyet Günü sonrasında kaldırılacağını düşünüyordu.
Diğer Kafkasya cumhuriyetlerindeki durum ise daha kuşkulu…
Kabardey-Balkar’daki “Sonsuza Kadar Rusya İle” söylemi Nalçik’te bir anıtla taçlandırılmış. Bu anıt kemere “Dostluk Kemeri” adı verilmiş. Anıt, Eylül 2007’de Rusya ve Kabardey-Balkar birleşmesinin 450. yıldönümüne denk getirilerek açılmıştı. Bu beraberliğin 400. yıldönümünde ise Kabardey prenses Maria Temrukovna’nın 15 metrelik bir anıtı dikilmişti.
“Sonsuza Kadar Rusya İle” anıtı Adigey’in başkenti Maykop’ta da var. Bu anıt Aralık 1968’de Adigey ve Rusya birleşmesinin 400. yıldönümünde açılmıştı. Anıttaki iki şövalye Adigey ve Rusya’yı temsil ediyor. Anıtın diğer adı ise “Halkların Kardeşliği”…
Cumhuriyetlerin sakinlerine “Sonsuza Dek Rusya İle” sloganından rahatsız olup olmadıklarını sorduk.


Karaçay-Çerkes’in başkenti Çerkesk’ten Nir Aslan hükümet binasındaki postere öfkeli ve “Sonsuza Kadar Rusya İle: Kim kiminle ve neden sonsuza kadar? Bize getirdikleri ikiyüzlülük, kardeş katilliği, alkolizm, fuhuş, halkımızın yüzde 95’inin yok edilmesi, halkın asimilasyonu ve kutsalımız olan anadilimize saldırma çabaları ile mi? Ya da 101 yıl süren Rus-Çerkes savaşı ile mi? Bu savaşta bizi koruduklarını söylüyorlar, kime karşı? Bu, halkımızı ve atalarımızın anasını inciten bir durumdur. ‘Sonsuza Kadar Rusya İle’ söylemi hainler ve omurgasızlar için kutsal olabilir sadece” diyor.
Aslan’ın hemşerisi Marat Hamukov da slogana karşı çıkarak, “Yermolov anıtı konusunda da aynı fikirdeyim: Tamamen karşıyım” diyor.
Nalçik vatandaşı Zaur Jemukov, anavatanında böylesi bir yazı görmekten rahatsız olduğunu şu sözlerle ifade ediyor: “Yasal olup olmadığını tartışmanın anlamı yok ama imparatorlukla ilgili semboller beni çileden çıkarıyor. Dava açıp bunların yasaklanmasını sağlayabiliriz. Biz federasyonuz, imparatorluk değil. Yönetim, federasyonu yok etme ve Rus olmayan halkları asimilasyona tabi tutma politikası sürdürürken bu slogan alay ediliyormuşuz hissi uyandırıyor.”
Kabardey-Balkar sakinlerinden Azamat Getajev ise anıtta yer alan yazının “her iki taraf için de hatalı” olduğunu belirtiyor ve “Bu anıt Kabardey-Balkar ile Rusya’nın 450 yıl önce gönüllü birleşmesi onuruna yapıldı ama 450 yıl önce Kabardey-Balkar diye bir yer yoktu ki! Kabardey ve çar imparatorluğu arasında askeri-siyasi bir işbirliği vardı sadece” diyor.
Getajev tarihin böyle yorumlanmasının halkını incittiğini şu sözlerle ifade ediyor: “Kabardey ülkesine el konulduğu için bir yas günümüz varken Kabardey’in gönüllü birleşmesi gibi bir not düşüyoruz tarihe. Bu çok saçma.”
Kabardey-Balkar’dan Jambot Mero, Nalçik girişinde yer alan anıttaki sloganı “aptallık karnavalının simgesi” olarak nitelendiriyor.
Adigey vatandaşı Hamed Hasanov askeri işbirliğinin geçici olduğunu ve o dönemde gönüllü birleşmenin söz konusu olmadığını vurgulayarak, “Çerkesler halen kandırılıyor” diyor.
Adigeyli Şemseddin Neğuç ise “Sonsuza Dek Rusya İle” sloganının en baştan beri dayatıldığını, imparatorluk sembolleriyle ülkenin bir imparatorluk olarak yeniden doğacağının gözler önüne serildiğini belirtiyor.
(kavkazr.com)

Çeviri: Serap Canbek

Önceki İçerik
Sonraki İçerik

Yazarın Diğer Yazıları

Avni Lifij’in fotoğrafları 100 yıl sonra sanatseverlerle buluştu

1851.gallery, ünlü sanatçı Avni Lifij’in platin-paladyum baskı tekniğiyle üretilmiş fotoğraflarından oluşan "Affedersiniz ama sanat bir kodak fotoğrafı değildir. Ressam Avni Lifij’in Yeniden Hayat Bulan...

Boston Üniversitesi’nde bir Çerkes masalı

Karaçay-Çerkesli yönetmen, oyun yazarı, kukla sanatçısı ve sahne tasarımcısı Şaukh Evgeny İbragimov 11-16 Kasım tarihleri arasında Boston Üniversitesi’nde gösteri ve atölye çalışmaları yaptı. Üniversite...

Dijital kitap: ‘Dilin Yolu’

Tüm dünyada gündemin öncelikli sıralarına yerleşen eğitimde dijitalleşme çabaları sadece Çerkes cumhuriyetlerindeki eğitim kurumlarında değil Çerkes diasporasında da yürütülüyor. Çetav Merwan, Mışe Hun Su’ad, Ğuç’el’...

Sosyal Medyalarımız

4,890BeğenenlerBeğen
1,353TakipçilerTakip Et
4,000TakipçilerTakip Et

Son Yazılar

- Advertisement -spot_img