Bağımsızlık Demokrasi Özgürlük Eşitlik Birlik

Abazalarda Misafir Anlayışı

– Abazaların en önemsedikleri olguların başında misafir gelmektedir.

– Abazaların konuk ağırlamak için yaşadıkları söylenir.

– Bahçenize misafir gelmiş ise onu sevinçle karşılayıp buyur etmek gerekir. Misafiri eve almadan bekletmek ayıptır.

– Abazalar misafirlerine hiçbir zaman niçin geldiklerini sormazlar.

– Her Abaza evinde, misafirler için konuk odası vardır. Misafir gelecek diye sürekli hazır bekletilir.

– Davetsiz gelen bir misafire; hemen yemek, kalacak yer ve koruma sağlanır. Ev konuk ağırlamaya sürekli hazırdır.

– Misafir için sürekli hazırlanmış bir yemek hazır bekletilir.

– Misafiri sofrada bekletmek ayıptır.

– Misafirin yatağı yorganı ayrıdır, özel bir önem gösterilir.

– Bir konuğun kendisiyle birlikte yedi hayır getirdiği, giderken de altısını ev sahibine bıraktığına inanılır.

– Dostuna, misafirine vermekten çekineceği şeyin, ev sahibine de yararı yoktur.

– Misafiri iyi ağırlamak; ibadet gibidir. Bu davranışta, misafire hizmetin kutsallığı yanında, topluma karşı bir görevin yerine getirilmesi zorunluluğu vardır.

– Misafirin yanında kendi sorunlarını konuşmak, misafir ile tartışmaya girmek ayıptır.

– Misafiri evde yalnız bırakmak olmaz. Bir yere gidilecekse bile yanına muhakkak biri bırakılır.

– Abaza; evinde konuk ettiği kişilerin can güvenliğinden sorumludur.

– Gece kalacak olan misafirin kıyafetleri, ona haber vermeden temizlenir, güne hazır hale getirilir.

– Eğer buruşuk, pis ve bakımsız bir kıyafetle konuk ettiğiniz misafiri evden uğurlarsınız, topluma karşı saygısızlık yapmış olursunuz.

– Eskiden yoksul olarak bilinen, geçim sıkıntısı çeken ve kendi kendine yetemeyen kimseleri toplum biliyor ve koruyordu. Bu kimseler bir köye gitse; o köye önceki yıl hiç misafir almamış kişilerden başlayarak evlere dağıtım yapılırdı. Dağıtım yapılırken herkesin ekonomik durumları göz önünde bulundurulurdu.

– Abazalarda ev sahibi her zaman güler yüzlü olmalıdır.

– Misafir her türlü işin önünde olmalıdır. Tarlası, bağı ve benzeri işleri bekleyebilir, ama misafire noksanlık yapılmaz.

– Gençler arası görüşmelerde misafirliğe gidilen köyde, köyün tüm gençleri toplanır, gelen misafir gruba hizmet ederler. Gelen misafir grubun hangi saatte geldiğine bakılmaksızın köyün tüm gençleri toplanırlar.

– Abazalarda akraba evliliği yoktur. Abazalarda köyün tüm gençleri bir ailenin mensubu gibi birbirlerine yakındırlar. Kardeş gibi iç içe yaşarlar. Abazalarda bu yüzden köy içi evlilik yasaktır. Köyde bulunan tüm gençler akraba olmaksızın o evde toplanıp misafirler ile ilgilenirler.

– Birçok köyün bir arada olduğu misafirlikte en uzaktan gelen köyün Ayhabısı tüm grupların Ayhabısı seçilir.

– Köy düğünlerinde gelen misafir grupların gece kalacağı, misafir edilecekleri evler önceden belirlenir. Köydeki tüm haneler kendi evine götüreceği misafir grup için hazırlık yaparlardı.

– Düğünlerde ev sahibi köyün bireyleri düğünü hangi sülale veya ailenin yaptığına bakmaz, o ailenin mensubuymuş gibi misafirlere hizmet ederler.

– Düğünlerde düğün başlamadan bir kaç gün önce tüm köylü toplanır, her yaş grubuna göre görev dağılımı yaparlar. Buradaki amaç düğün süresince misafirlere kusursuz bir hizmette bulunmak.

– Misafirin uğramadığı ev karanlıktır derler.

– Ölün varsa bile misafirine belli etme derler.

– Kapına gelen düşmanın bile olsa ona düşmanlığını belli etme der büyüklerimiz.

 

Selçuk Sımsım

Önceki İçerik
Sonraki İçerik

Yazarın Diğer Yazıları

1864 ve öncesindeki dönemde vatanlarından sürülen Abaza toplulukları

1- Sadz topluluğu yüzyılda Karadeniz sahil hattı boyunca Bzıp Nehri1 ve civarından başlayarak Hosta2 ve Matsesta3 nehirlerine kadar; kuzeybatıda ise Soçipsta Vadisi’ne4 kadar varlıklarını...

Abhazya’da 1810-1823 arası dönem

Seferbey (Georgiy) dönemi Seferbey (Georgiy) Çaçba döneminde (1810-1821) Abhazya’daki merkezi iktidar çok zayıflamış, eski iç çatışmalar yeniden patlak vermişti. Rusya tarafından tüm hükümdarlık haklarına...

Savaş öncesi Abhazya-Diaspora ilişkileri (1989-1992) 2. bölüm

Uluslararası Abhaz-Adığe Halkları Festivali 18 Temmuz 1992’de Sohum’da Uluslararası Abhaz-Adiğe Halkları Festivali başladı. 18-23 Temmuz tarihleri arasında gerçekleşen festivale ABD, Almanya, Arnavutluk, Suriye, Türkiye, İsrail...

Sosyal Medyalarımız

4,890BeğenenlerBeğen
1,353TakipçilerTakip Et
4,000TakipçilerTakip Et

Son Yazılar

- Advertisement -spot_img